KONSERVATORSKO-RESTAVRATORSKI POSEG NA ZUNANJEM LESENEM RAZPELU

 

STANJE PRED POSEGOM

Polihromiran leseni korpus je bil narejen leta 1898, kot je zapisano na pokrovu hrbtne izdolbine /Am Otober 1898/. Po letu 1945 je bil v dejanju vandalizma poškodovan. Nazadnje je bil restavriran okrog leta 1990 in je bil pred posegom v slabem stanju. Zaradi odpadle krejno-kredne podloge iz poškodb na okončinah so nastale globoke razpoke. Polihromacija je zaradi izpostavljenosti vremenskim vplivom obledela, sprhlenela in na več mestih odpadla. Na križu je manjkal napis INRI.

 

OPIS KONSERVATORSKO-RESTAVRATORSKEGA POSEGA

Leseno razpelo smo demontirali in transportirali v restavratorsko delavnico v Šentjošt nad Horjulom, kjer smo ga najprej očistili površinskih nečistoč. Pri sondiranju polihromacije pod sekundarno oljno poslikavo nismo odkrili fragmentov originalne poslikave. Ker je bila sekundarna poslikava močno poškodovana, smo jo mehansko odstranili. Leseni nosilec je bil v zadovoljivem stanju, zato posebno utrjevanje ni bilo potrebno in se je nekatere dele le lokalno utrdilo. Iz lesenega nosilca smo odstranili vse neprimerne korodirane žeblje in tujke s katerimi so bile spojene v vandalizmu odlomljene noge. Pri tem je bilo nekatere dele potrebno razstaviti na posamezne elemente in jih nato ponovno spojiti z lesenimi mozniki in dvokomponentno epoksidno smolo. Hrbtno desko smo odstranili in v vdolbini našli glinasto satovje samotarskih čebel, ki je prekrivalo notranjost. Na hrbtni deski je bil napis z letnico izdelave. Večje poškodbe in razpoke smo dopolnili z dvokomponentno epoksidno smolo. Iz lipovine smo izdelali nove trne na kroni iz lipovine in jih vstavili v prvotne luknje. Korpusu smo na izdelali še novo tablico z napisom INRI.

Sledil je osnovni globinski premaz sintetičnega utrjevalca, nato večkratni nanos sintetičnega utrjevalca z dodatkom dralonskih vlaken za boljšo elastičnost in obstojnost barvne površine. Temu je sledilo barvno podlaganje v tonu zelene zemlje. Končno barvno poslikavo smo nanesli v večkratnih lazurnih nanosih UV obstojnih akrilnih barv in rob Kristusove halje ter žarke pozlatili na osnovo akrilnega mikstiona s 23-karatnim zlatom. Poseg smo zaključili z nanosom zaključnega zaščitnega premaza, z montažo in izdelavo zaključnega poročila.